Úplne nová úroveň energie, sústredenia a výkonu vďaka novému MCT C8 kokosovému oleju

Tuky majú všeobecne zlú reputáciu. Skutočnosť je však taká, že nie všetky tuky sú „zlé“. Určité druhy, ak sú správne zaradené do jedálnička, môžu mať na naše zdravie aj psychickú pohodu neuveriteľne pozitívny vplyv. Napríklad MCT C8 kokosový olej je azda najčistejším palivom, ktoré svojmu telu a mozgu môžeš dopriať! Prináša so sebou úplne novú úroveň energie, a to bez následného útlmu. MCT má skrátka fascinujúci vplyv nielen na sústredenie a výkon pri športe, učení či práci, ale pomáha aj pri liečbe najrôznejších neurodegeneratívnych ochorení. Zaujíma ťa, ako je to možné? Čo konkrétne MCT odlišuje od ostatných tukov a prečo sme v novej receptúre Mana Mark 7 upustili od klasického kokosového oleja a nahradili ho práve MCT C8? A čo vôbec C8 znamená? Pokračuj v čítaní…

Aby sme lepšie pochopili význam MCT oleja, musíme si najskôr ujasniť, aký majú v našom tele tuky význam. Všeobecne sa dá povedať, že tuky sú živiny, ktoré nám dodávajú energiu (dodajú telu 2-krát viac energie ako bielkoviny alebo sacharidy) – profituje z toho najmä ľudský mozog, ktorý sa skladá takmer zo 60 % z tukov. Práve preto majú tuky významný vplyv na integritu a celkovú výkonnosť nášho mozgu.

Vo forme fosfolipidov sú potom tuky súčasťou bunkových membrán, pomáhajú pri syntéze niektorých hormónov a zároveň sú dôležité pre správne vstrebávanie vitamínov rozpustných v tukoch, ako sú A, D, E a K. Nielen z týchto dôvodov je preto dôležité svoje telo o tuky neochudobňovať. Ako sa ale zorientovať v tom, ktoré z nich sú pre nás prospešné?

Nasýtené vs nenasýtené tuky

V základe sa tuky skladajú z nasýtených a nenasýtených (mono- a polynenasýtené) mastných kyselín – preto sa často používa aj označenie nasýtené a nenasýtené tuky. Zjednodušene sa dá povedať, že tuky delíme v závislosti od toho, aký typ mastných kyselín obsahujú. Z chemického hľadiska sa samotné tuky (inými slovami aj lipidy) v prírode vyskytujú najčastejšie ako estery troch mastných kyselín a glycerolu, pričom v závislosti od typu obsiahnutých mastných kyselín sa líšia aj vlastnosti, ktorými dané tuky disponujú.

Všeobecná zhoda medzi dietológmi a odborníkmi na výživu je, že polynenasýtené tuky (v ktorých sú obsiahnuté napr. omega-3 mastné kyseliny zohrávajúce dôležitú úlohu pri regulácii zápalov v tele) sú pre ľudské telo zdravšie ako tuky nasýtené, ktoré (spoločne s priemyselne vyrábanými transmastnými kyselinami) v prípade nadmernej konzumácie podľa výskumov zvyšujú hladinu celkového a LDL cholesterolu v krvi a majú negatívny vplyv nielen na srdcový a cievny systém, ale sú tiež príčinou obezity.

Nie všetky nasýtené mastné kyseliny sú však na tom rovnako a významnou výnimkou sú práve MCT oleje.

Čo je MCT a ako sa líši od ostatných nasýtených tukov

MCT olej je tzv. zdravý typ nasýtených tukov, ktorý sa najčastejšie vyrába destiláciou z kokosového a palmojadrového oleja, nachádza sa však aj v kozom a dokonca aj v materskom mlieku.

Názov MCT je odvodený od dĺžky reťazca mastných kyselín, z anglického Medium Chain Triglycerides – triglyceridy so stredným reťazcom. Triglycerid je vedecké označenie pre základnú zložku rastlinných a živočíšnych tukov, ktorá je zložená z molekuly glycerolu a troch mastných kyselín spojených dohromady. Ľudské bunky zaobchádzajú s tukmi odlišne aj v závislosti od dĺžky ich reťazca, a preto môžu mať tuky s odlišnými dĺžkami nasýtených mastných kyselín (a teda aj s rôznym počtom atómov vo svojej chemickej štruktúre) aj rôzne účinky na zdravie.

Väčšina nasýtených mastných kyselín má dlhý uhlíkový reťazec, čo znamená, že obsahujú 14 až 20 atómov uhlíka, zatiaľ čo mastné kyseliny s krátkym reťazcom obsahujú menej ako 6 atómov uhlíka.

Mastné kyseliny s krátkym uhlíkovým reťazcom sú produkované prospešnými črevnými baktériami v našom mikrobióme – sú to teda konečné produkty fermentácie rozpustnej vlákniny. Tieto kyseliny tvoria hlavný zdroj výživy pre bunky hrubého čreva. Medzi látky, ktoré majú najlepší vplyv na produkciu mastných kyselín s krátkym reťazcom patrí napríklad polysacharid inulín alebo ovsené betaglukány, ktoré sú v nutrične kompletnej Mane tiež obsiahnuté. Viac informácií o inulíne a ďalších zdrojoch rozpustnej i nerozpustnej vlákniny obsiahnutej v Mane tu.


Mastné kyseliny so stredne dlhým reťazcom, ktoré sa nachádzajú v MCT olejoch, obsahujú prevažne 6 až 10 atómov uhlíka, v menšej miere (cca 2 %) potom aj 12 – a práve rozdiel v dĺžke reťazca mastných kyselín robí MCT jedinečnými. Počet atómov uhlíka v triglyceride totiž určuje, ako ich telo spracováva na energiu. Všeobecne platí, že čím dlhší je reťazec, tým je pre telo ťažšie spracovať a využiť tuky ako zdroj energie. Ako to funguje?

Mastné kyseliny so stredným reťazcom obsiahnuté v MCT tukoch majú menšiu molekulárnu veľkosť ako tie s dlhým reťazcom, a preto sa ľahšie vstrebávajú a metabolizujú pečeňou. Akonáhle sú MCT mastné kyseliny transportované do pečene, rýchlo sa odbúravajú a premieňajú na ketóny (zlúčeniny, ktoré fungujú ako nosiče energie) a následne sú v tejto novej forme uvoľnené späť do krvi.

Z krvi sú potom ketóny transportované na použitie pre iné bunky, najmä pre náš mozog, kostrové svaly a srdce (namiesto toho, aby sa energia premieňala z jednoduchých cukrov alebo z glukózy, keď telo síce rýchlo získa potrebnú energiu, tá však po krátkom čase klesá a človek sa dostáva do útlmu). Týmto spôsobom sa tuky so stredne dlhým reťazcom rýchlo premieňajú na energiu, ktorej prísun telu je navyše stabilnejší ako pri čerpaní zo sacharidov.

Pozitívne účinky MCT potvrdzuje rad štúdií

Efektivitu MCT podporujú aj odborné štúdie. Journal of Nutritional Science and Vitaminology sa napríklad zameral na výkonnosť rekreačných športovcov, ktorí po dobu dvoch týždňov jedli potraviny obsahujúce MCT, vďaka čomu boli schopní absolvovať dlhšie tréningy s vysokou intenzitou.

Podobné výsledky ukazuje aj japonská štúdia z roku 2008, v ktorej bolo preukázané, že športovci suplementujúci MCT olej vydržali pri vysoko intenzívnych intervalových tréningoch (HIIT) cvičiť dlhšie a navyše sa im počas HIIT vytvorilo vo svaloch menej laktátu (zlúčenina, ktorá u menej trénovaných športovcov prináša typické stuhnutie svalov, bolesť a únavu). Výhody MCT oleja však môžeme pozorovať aj inde ako v športovej sfére!

Fascinujúce benefity MCT oleja v kocke

Ako sme už uviedli vyššie, kvalitný MCT olej sa v tele v priebehu niekoľkých málo minút premení na ketóny, a tak poskytne mozgu prakticky okamžitý zdroj energie bez pocitov únavy. To však nie je všetko. Podľa štúdie publikovanej v roku 2018 vo vedeckom časopise The Lancet Neurology sa MCT olej ukázal ako vhodná podporná liečba pri neurodegeneratívnom ochorení – Alzheimerova choroba, pričom podľa výsledkov zlepšuje aj priebeh epilepsie alebo autizmu.


Molekula kyseliny kaprylovej (C8).Táto kyselina môže byť metabolizovaná v našom tele na ketóny rýchlejšie ako iné mastné kyseliny so stredným reťazcom, preto sú MCT kyseliny kaprylovej (MCT C8) považované za najefektívnejšiu formu MCT.


Ďalšou výhodou, ktorú užívanie MCT oleja prináša, je tiež to, že zabraňuje rastu niektorých škodlivých baktérií a vírusov, pretože má antibakteriálne, antivírusové a protiplesňové vlastnosti, vďaka čomu môže MCT pomôcť „vyrovnávať“ pomer baktérií v črevách a priaznivo pôsobiť na črevný mikrobióm. Bolo preukázané, že MCT znižuje rast kvasiniek (Candida albicans) o 25 % a má podstatný vplyv aj na zníženie rastu baktérie Clostridium difficile, ktorá spôsobuje hnačky.

Ďalšou veľkou kapitolou je veľký vplyv MCT na zníženie tzv. zlého LDL cholesterolu, riziko srdcových ochorení i na lepšie zvládanie cukrovky 2. typu.

Štúdia publikovaná v roku 2010 v časopise Pharmacological Research napríklad zistila, že u mužov s nadváhou, ktorí 29 dní užívali MCT olej s ľanovým olejom a fytosteroly, došlo k zníženiu celkového cholesterolu o 12,5 % v porovnaní so 4,7-percentným znížením u účastníkov, ktorí užívali iba olivový olej. MCT olej zároveň znižuje aj dôležitý zápalový marker zvaný C-reaktívny proteín, ktorý je spájaný so zvýšenou pravdepodobnosťou vzniku srdcových ochorení. A v neposlednom rade – diabetici, ktorí jedli MCT pred injekčnou aplikáciou inzulínu, potrebovali o 30 % menej inzulínu, čo naznačuje, že MCT oleje pomáhajú udržiavať stabilnú hladinu glukózy v krvi.

V MCT olejoch sa vyskytujú 4 typy mastných kyselín so stredne dlhým reťazcom – líšia sa od seba nielen počtom uhlíkov, ale aj využitím:

  • Kyselina kapronová (C6) je vo väčšine MCT olejov v malej koncentrácii. Je mierne rozpustná vo vode a dobre funguje ako zdroj energie. Má však nepríjemný zápach a ani jej chuť nie je príjemná.

  • Kyselina kaprylová (C8) sa v tele veľmi rýchlo odbúrava na ketónové látky – teda na energiu pre svaly aj mozog – a pomáha znižovať množstvo telesného tuku. Má aj antimikrobiálne vlastnosti a je prakticky bez zápachu.

  • Kyselina kaprinová (C10) má mnoho rovnakých vlastností ako kyselina kaprylová (C8) – napríklad zvyšuje tvorbu ketolátok, je antimikrobiálna a môže pomáhať znižovať množstvo telesného tuku, ale jej spracovanie na ketolátky trvá v tele všeobecne o niečo dlhšie. Čistá kyselina má príjemnú vôňu.

  • Kyselina laurová (C12) je hlavnou zložkou kokosového oleja. Rovnako ako C8 a C10 má aj kyselina laurová antimikrobiálne vlastnosti. Ide však o väčšiu molekulu (viac atómov uhlíka spojených dohromady), a tak jej metabolizmus trvá dlhšie, takže nie je pre tvorbu ketolátok optimálna.

MCT C8 olej v v najnovšej receptúre Mana Mark 7

Keď vyššie uvedené kyseliny porovnáme, kyselina kaprylová (C8) z toho vyjde jednoducho najlepšie. Je bez zápachu, nepríjemnej chuti, efektívne sa metabolizuje v pečeni a navyše si ponecháva všetky benefity spomínané u ostatných…

Čistá kyselina kaprylová vo forme triglyceridov z kokosového oleja významne zlepšuje absorpciu živín, lepšie stimuluje metabolizmus a znižuje pocit hladu, takže môže pomôcť aj pri chudnutí. Navyše sa v tele dobre vstrebáva a je bezo zvyšku využiteľná. Vďaka antimikrobiálnym vlastnostiam môže byť zároveň kyselina kaprylová prospešná pri ochoreniach, ako sú zubné infekcie alebo infekcie dýchacích ciest.

To je tiež jeden z dôvodov, prečo sa odporúča tzv. oil pulling, čo je staroveká praktika, ktorá spočíva v „prevaľovaní“ kokosového oleja v ústach, aby sa odstránili baktérie a podporilo sa zdravie zubov. Často je táto metóda spájaná s tradičným indickým lekárskym systémom Ayurveda.

MCT C8 zároveň zaisťuje rýchlejšiu a efektívnejšiu energetickú podporu oproti bežnému MCT. Bežným MCT máme na mysli kombináciu vyššie spomínaných kyselín. Keď sa pozrieme na to, čo je dostupné na trhu, tak u bežných potravinových doplnkov tvorí najväčší podiel obvykle kyselina kaprylová (50 – 80 %) a kaprinová (20 – 50 %), ktoré sa prirodzene vyskytujú napríklad v spomínanom kokosovom oleji či v kozom mlieku. Na druhej strane, samotný MCT C8 olej je tvorený destilovanými triglyceridmi s 95 – 99% obsahom kyseliny kaprylovej.

Štúdia publikovaná roku 2014 vo Philippine Journal of Science udáva, že kokosový olej síce obsahuje približne 65 % MCT, ale 42 % z toho je menej efektívna kyselina laurová (C12) – kyselina kaprylová (C8) tvorí len asi 7 % a kyselina kaprinová (C10 ) 5 %.

Kokosový olej je dobrým zdrojom MCT – aj z tohto dôvodu bol súčasťou predošlej iterácie Many Mark 6. Aby sme však dosiahli rovnaké účinky, ako pri používaní koncentrovaného MCT C8, museli by sme skonzumovať oveľa vyššie množstvo kokosového oleja. Preto sme v najnovšej generácii Mark 7 od kokosového oleja upustili a nahradili ho prémiovým MCT C8 olejom s čistým obsahom (99 %) triglyceridov kyseliny kaprylovej. Viac o novinkách v zložení Many generácie Mark 7 sa dozvieš tu.

Na záver chceme dodať jednu vec – veríme, že informácie, ktoré majú možnosť meniť životy ľudí k lepšiemu, treba zdieľať. Ak sa nám preto týmto článkom podarilo priblížiť ti neuveriteľný potenciál, ktorý v sebe MCT C8 ukrýva, máme úprimnú radosť. A pokiaľ sa rozhodneš vyskúšať skvelé účinky (nielen) tohto oleja na vlastnej koži, stačí kliknúť a dopriať svojmu telu všetkých 176 zdravotných benefitov, ktoré Mana ponúka!


Zdroje:

[1] Koji Nagao, Teruyoshi Yanagita (2010) Medium-chain fatty acids: Functional lipids for the prevention and treatment of the metabolic syndrome.
Online:https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S104366180900276X?via%3Dihub

[2] Fabian M. Dayrit, Philippine Journal of Science (2014) Lauric Acid is a Medium-Chain Fatty Acid, Coconut Oil is a Medium-Chain Triglyceride.
Online:https://philjournalsci.dost.gov.ph/images/pdf/pjs_pdf/vol143no2/pdf/Lauric_acid_is_a_mediuam_chain_fatty_acid.pdf

[3] R. H. Eckel, A. S. Hanson, A. Y. Chen, J. N. Berman, T. J. Yost, E. P. Brass (1992) Dietary substitution of medium-chain triglycerides improves insulin-mediated glucose metabolism in NIDDM subjects.
Online: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/1568535/

[4] Chia-Yu Chang, Der-Shin Ke, Jen-Yin Chen (2009) Essential fatty acids and human brain.
Online: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20329590/

[5] Healthline.com (2019) What’s the Difference Between Saturated and Unsaturated Fat?
Online: https://www.healthline.com/health/food-nutrition/saturated-vs-unsaturated-fat

[6] Current Developments in Nutrition (2017) Tricaprylin Alone Increases Plasma Ketone Response More Than Coconut Oil or Other Medium-Chain Triglycerides: An Acute Crossover Study in Healthy Adults.
Online: https://academic.oup.com/cdn/article/1/4/e000257/4555134?login=false

[7] Wei Zhao, M. Varghese, P. Vempati, A. Dzhun, Alice Cheng, Jun Wang, Dale Lange, A. Bilski, I.Faravelli, G. Maria Pasinetti (2012) Caprylic Triglyceride as a Novel Therapeutic Approach to Effectively Improve the Performance and Attenuate the Symptoms Due to the Motor Neuron Loss in ALS Disease.
Online: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3492315/

[8] Naohisa Nosaka, Yoshie Suzuki, Akira Nagatoishi, Michio Kasai, Jian Wu, Motoko Taguchi (2009) Effect of Ingestion of Medium-Chain Triacylglycerols on Moderate- and High-Intensity Exercise in Recreational Athletes.
Online: https://www.jstage.jst.go.jp/article/jnsv/55/2/55_2_120/_article

[9] Katrin Augustin BSc, A. Khabbush MSc, S. Williams PhD, S. Eaton PhD, M. Orford PhD Prof., H. Cross PhD, Prof., Simon J. R. Heales PhD, Prof., M. C. Walker PhD, Prof., R. S. B. Williams PhD (2018) Mechanisms of action for the medium-chain triglyceride ketogenic diet in neurological and metabolic disorders.
Online: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1474442217304088

[10] D. O. Ogbolu, A. A. Oni, O. A. Daini, A. P. Oloko (2007) In vitro antimicrobial properties of coconut oil on Candida species in Ibadan, Nigeria.
Online: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17651080/

[11] C. Papavassilis, K. K. Mach, P. A. Mayser (1999) Medium-chain triglycerides inhibit growth of Malassezia: implications for prevention of systemic infection.
Online: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/10507598/

[12] Diuli A. Cardoso, Annie S. B. Moreira, Glaucia M. M. de Oliveira, R. Raggio Luiz, Glorimar Rosa (2015) A Coconut Extra Virgin Oil-rich Diet Increases HDL Cholesterol And Decreases Waist Circumference And Body Mass In Coronary Artery Disease Patients.
Online: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26545671/

[13] Bulletproof.com (2020) What Is MCT Oil? The Ultimate Guide To MCT Oil Supplements.
Online:https://www.bulletproof.com/supplements/dietary-supplements/the-definitive-guide-to-mcts/#ref-13

[14] Medical News Today (2019) What causes high cholesterol?
Online: https://www.medicalnewstoday.com/articles/9152

[15] Kamal Patel, Examine (2022) Medium-chain triglycerides.
Online:https://examine.com/supplements/MCTs/research/#sources-and-composition_physicochemical-properties

Zdieľať článok

Najnovšie príspevky