Dávkovanie Many pre deti

Priemerný energetický príjem pre deti (kcal)

Tabuľka nižšie ukazuje priemerný denný vhodný energetický príjem (kcal) vyhodnotený Európskym úradom pre bezpečnosť potravín (EFSA) u chlapcov a dievčat v závislosti na veku, pohlavia a fyzickej aktivite. Pre predstavu jedna porcia práškovej Many obsahuje 400 kcal, kdežto jedna porcia ManaDrinku obsahuje 330 kcal.

NA - z angl. Not applicable or not Assessed (hodnotu nemožno aplikovať Alebo posúdiť)

Percentuálne zastúpenie jednej porcie ManaDrinku v priemernom príjme dieťaťa

Zaujíma ťa, koľko percent predstavuje jeden ManaDrink o 330 kcal z priemerného denného príjmu dieťaťa? Tabuľka nižšie je zostavená podľa priemerného odporúčaného denného príjmu detí a adolescentov (pozri tabuľku 1) vzhľadom na pohlavie, vek a fyzickú aktivitu dieťaťa.

NA - z angl. Not applicable or not Assessed (hodnotu nemožno aplikovať alebo posúdiť)

Ako odmerať jednu detskú porciu

Ako približne odmerať jednu porciu ManaPowderu pre deti rôznych vekových kategórií? Jedna odmerka predstavuje 43 g práškovej Many. Tabuľka nižšie je zostavená podľa priemerného odporúčaného denného príjmu detí a adolescentov (pozri tabuľku 1) a zohľadňuje pohlavie, vek a fyzickú aktivitu dieťaťa.

** Hodnoty zodpovedajú vyššej fyzickej aktivite (PAL 1.8)
*   Hodnoty zodpovedajú nízkej fyzickej aktivite (PAL 1.4)
PAL - úroveň fyzickej aktivity (z angl. physical activity level)
NA - z angl. Not applicable or not Assessed (hodnotu nemožno aplikovať alebo posúdiť)

Strava tvorí základ nášho zdravia. Predovšetkým v priebehu rastu a dospievania sa nároky na príjem živín mení a je potrebné tomu prispôsobiť jedálniček. Nevyváženosť v potrave, ako je nadbytočný alebo naopak nedostatočný príjem makronutrientov (tuky, bielkoviny, sacharidy), ale aj mikronutrientov (vitamíny, minerály), môže spôsobiť vážne zdravotné problémy.

Práve preto sme sa rozhodli poskytnúť tí stručný návod ohľadne tejto problematiky. Mana je potravina, ktorú možno bezpečne konzumovať po 3. roku života. Užívanie Many pred týmto vekom, prosím, konzultujte s detským lekárom alebo lékárníkem.

Optimálna výživa detí a adolescentov

Deti a mladiství by mali byť predovšetkým vedení k tomu, aby jedli rozmanitú stravu a stravovali sa pravidelne, aspoň päťkrát denne. Mali by prijímať stravu bohatú na vlákninu, bielkoviny, zdravé tuky, vápnik a vitamín D, ktorý je dôležitý pre správny vývin ich kostí. Samozrejme nesmú v strave dieťaťa chýbať aj ostatné živiny, vitamíny a minerálne látky. Ich telo je vo vývine a potrebuje, aby ich strava bola vyvážená.

Mana by nemala tvoriť v tejto vekovej skupine plnú náhradu rozmanitej stravy, ale môže slúžiť ako plnohodnotná desiata miesto jedlá z "automatu", "fastfoodu" alebo sladkostí s pridaným cukrom. Predovšetkým Mana s príchuťou kakaa by mohla mať u detí a adolescentov veľký úspech a môžeš mať zároveň istotu, že im dávaš len to najlepšie.

Energetický príjem detí je veľa rozličný, pohybuje sa priemerne od 1500 kcal u mladších detí až do 2800 kcal u starších adolescentov. Tabuľka vyššie (tabuľka č. 1) ukazuje priemerný denný vhodný príjem kalórií odporúčaný Európskym úradom pre bezpečnosť potravín (EFSA) u chlapcov a dievčat v závislosti na veku, pohlavia a tiež na fyzickej aktivite.

Makronutrienty

Bielkoviny:

Proteíny čiže bielkoviny sú neoddeliteľnou zložkou potravy detí, adolescentov i dospelých. Proteíny sú zdrojom dusíka a aminokyselín, ktoré sú dôležité pre tvorbu svalov, nervov a mnohých ďalších tkanív alebo môžu fungovať ako transportéry iných látok. V Mane sme sa snažili mať kompletné aminokyselinové spektrum podľa odporúčaných príjmov Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO) a EFSA.

Medzi esenciálne aminokyseliny patrí valín, leucín, izoleucín, treonín, metionín, lyzín, fenylalanín a tryptofán. Niektoré aminokyseliny sú esenciálne iba v určitom období ľudského života. Rýchlo rastúci organizmus potrebuje pomerne vysoká množstvo arginínu a histidínu. Telo si čiastočne dokáže aminokyseliny samo syntetizovať, ale nie v potrebných koncentráciách. Preto tieto dve aminokyseliny nazývame semiesenciálne.

Podrobnejšie informácie o bielkovinách a aminokyselinovému profilu nájdeš tu.

ManaPowder obsahuje v jednej porcii 21 g bielkovín, kdežto ManaDrink obsahuje v jednej porcii 16 g bielkovín.

Priemerná potreba bielkovín u detí

Nasledujúca tabuľka ukazuje priemernú dennú potrebu bielkovín u detí a adolescentov.

* g / kg bw / day - denné množstvo proteínu v gramoch vztiahnuté na telesnú váhu dieťaťa v kilogramoch
** stanovené výpočtom z priemernej potreby bielkovín u detí a adolescentov a priemernej váhy u dievčat a chlapcov podľa https://www.disabled-world.com/calculators-charts/height-weight-teens.php.
NA - z angl. Not applicable or not Assessed (hodnotu nemožno aplikovať alebo posúdiť)

Sacharidy:

Sacharidy patrí do skupiny karbohydrátov. U detí a dospievajúcich by sacharidy mali tvoriť 43-58% ich denného príjmu, z čoho by cukry mali pokrývať 16-36% príjmu.

Medzi sacharidy s vysokým glykemickým indexom (70-100) (to sú tie, ktoré nám zvyšujú krvný cukor) radíme monosacharidy, disacharidy, oligosacharidy a škrob. Osobitnú skupinu tvoria tzv. "Pridanej cukry", čo sú predovšetkým jednoduché cukry, ktoré boli pridané do potravín počas výroby a prípravy.

Minimálna dávka cukrov na deň je 50-100g, čo je dávka, ktorá zabráni ketóze (proces charakteristický tvorbou ketolátok, kedy telo z nedostatku cukrov prechádza ku štiepenie tukov, tzv. Lipolýze).

Príjem 130 g celkových sacharidov denne u detí (> 1 rok) by podľa odporúčaní EFSA mal byť dostatočný pre pokrytie potrieb glukózy pre mozog.

V ManaPowderu a ManaDrinku sú sacharidy zastúpené nasledujúcimi surovinami: maltodextrínom, izomaltulóza, ovsenú vlákninou s obsahom beta-glukánov, arabskou a xantánová gumou a ďalej minoritným množstvom sacharidov, ktoré sprevádzajú ostatné suroviny. Cukry sú zastopeny isomaltulózou, ktorá je zdrojom glukózy a fruktózy. Jedna porcia ManaPowderu (86 g) obsahuje 33 g sacharidov, kdežto porcia ManaDrinku obsahuje 28 g sacharidov, z čoho ManaDrink obsahuje 6,5 gramu cukru a ManaPowder 7 gramu cukru.

Vláknina

Vláknina sa radí medzi polysacharidy. Hoci je vláknina nestráviteľná, plní v našom zažívacom ústrojenstve veľmi významnú funkciu. Vlákninu delíme na rozpustnú a nerozpustnú. Oba druhy sú veľmi dôležité.

Rozpustná vláknina v zažívacom trakte absorbuje vodu a tvorí slizovú vrstvu, ktorá spomaľuje vstrebávanie tukov a cholesterolu (teda predovšetkým LDL cholesterolu, ktorý nám upcháva cievy). Vďaka tomu, že v žalúdku napučí a nasáva vodu, vyvoláva dlhší pocit sýtosti. Rozpustná vláknina navyše funguje ako črevnú prebiotikum, teda ako potrava pre telu prospešnej črevnej baktérie.

Nerozpustná vláknina mechanicky čistí naše črevá a urýchľuje priechod zažívacím traktom. Znižuje vstrebávanie cukrov, čím znižuje glykemický index potravín.

Ovšem významne vyššie užívanie vlákniny ako je odporúčané denné množstvo nemá na naše zdravie pozitívny efekt. Nadužívanie vlákniny znižuje množstvo vstrebaných živín a najmä dvojmocných minerálnych látok napríklad vápnika, železa alebo zinku, ktoré tvoria nerozpustné zlúčeniny s fytáty alebo inými látkami obsiahnutými vo vláknine.

Obsah vlákniny je v práškovej Mane 7 g na porciu a v ManaDrinku 4,4 g na porciu.

Priemerný príjem vlákniny u detí

V nasledujúcej tabuľke je uvedený priemerný denný príjem vlákniny podľa veku a koľko% z priemerného príjmu vlákniny obsahuje 1 porcia práškovej Many a ManaDrinku.

Tuky

Tuky sú veľmi významnou zložkou potravy. Nielen, že sú hlavné zásobárňou energie, ale tvorí aj bunkové membrány, ktoré fungujú ako nosiče niektorých vitamínov (A, D, E, K), antioxidantov, a sú súčasťou žlčových kyselín.

Tuky sa delia na nasýtené mastné kyseliny a nenasýtené mastné kyseliny. Medzi nenasýtené mastné kyseliny patrí predovšetkým omega-3 a omega-6 mastné kyseliny. Tieto mastné kyseliny sa nazývajú esenciálne, čo znamená, že si ich telo nevie vyrobiť samo, ale musí ich získať z potravy.

Omega-3 mastné kyseliny vedú k prevencii srdcových príhod, chráni proti ateroskleróze, obmedzujú zrážanlivosť krvných doštičiek a sú celkovo zdraviu prospešné. Patria sem predovšetkým tri mastné kyseliny s dlhým reťazcom a to EPA, DHA a ALA (EPA - eikosapentaenová kyselina, DHA - dokozahexaénová kyselina a Ala alfa-linolénová).

Minimálna dávka EPA a DHA na deň pre deti od 3 rokov je 250 mg. Táto dávka je minimálna dávka, nie je však úplne optimálna, preto sme sa v Mane rozhodli množstve mastných omega-3 kyselín o niečo zvýšiť. Mana obsahuje 1,3 g omega-3 mastných kyselín na jednu dávku práškovej Many (teda 86 g prášku), u ManaDrinku je to 1,1 g.

ALA sa podieľa na udržanie normálnej hladiny cholesterolu v krvi. ALA by mala tvoriť aspoň 0,5% denného príjmu energie, Mana obsahuje cez 1 g ALA na jednu dávku prášku alebo drinku. Konkrétne ManaPowder obsahuje 1280 mg ALA a ManaDrink 1090 mg.

Omega-6 mastné kyseliny. Do tejto skupiny patria kyselina linolová (LA). Nie je priamo určená prahová hodnota kyseliny linolovej, podľa WHO by LA mala tvoriť 4% z referenčného denného príjmu pre deti od 3 rokov. ‍

Mikronutrienty

Vitamíny a minerály

Vitamíny a minerály sú dôležitou súčasťou potravy u detí i dospelých. V období dospievania má telo dokonca zvýšenú potrebu niektorých vitamínov a minerálov. Napríklad vápnik, ktorý sa podieľa na výstavbe kostí, má v období dospievania veľmi významnú funkciu. Okrem toho absorpcie tohto minerálu je viazaná na vitamín D

Doporučený denní příjem vitamínů a minerálů u dětí

V tabuľke nižšie sú uvedený hodnoty odporúčaného denného príjmu vitamínov a minerálnych látok u detí a dospievajúcich, ktoré Môžete porovnať sa zastúpenie týchto nutrientov v 1 porciu práškovej Many a ManaDrinku.

* AI - Adekvátny príjem živiny (AI) = priemerná hodnota príjmu živiny na základe pozorovania alebo experimentov, ktorá sa považuje za primeranú.
* Prism - z angl. The population referencie intake (PRI) = príjem živiny, ktorá pravdepodobne splní potreby takmer všetkých zdravých ľudí v populácii.
F - dievčatá, M - chlapci, RE - retinol ekvivalent (1 mikrogram RE = 1 mikrogramov retinolu = 6 mikrogramov β-karoténu = 12 mikrogramov iných karotenoidov s aktivitou provitamínu A)