Novoročný list od Jakuba

Mám pocit, že od doby, keď som sedel nad predošlým novoročným listom, ubehlo len zopár týždňov. Na druhej strane, keď sa zamyslím nad tým, čo všetko sa nám odvtedy podarilo dosiahnuť, nechce sa mi veriť, že ubehol len rok. To tempo, ktorým sa v Mane rozvíjame, učíme a riešime stále nové výzvy, je niekedy naozaj brutálne. Keď robíte to, čomu veríte, čo vás napĺňa a vďaka čomu idete v ústrety spoločnej vízii, letí ten čas ešte rýchlejšie. Stalo sa už tradíciou, že pri vítaní nového roka zároveň hodnotím ten končiaci. Žiadne dojemné lúčenie, ideme na to.

Rok 2019 nabral strhujúce tempo hneď od prvých dní. Po dlhom vývoji sme uviedli na trh naše prvé príchute. Niekoľko rokov ste nás bombardovali správami, kedy už konečne budú a že minimálne tú kakaovú Manu už fakt potrebujete :) Vďaka, že nás takto tlačíte dopredu. Váš feedback je pre nás nesmierne dôležitý. Sú to pre nás výzvy, ktoré nám pomáhajú rásť. Sme vám za to vďační. Uviesť prvé príchute nám síce trvalo trochu dlhšie, než sme plánovali, ale nechceli sme nič uponáhľať a sklamať vás. V niektorých veciach sme perfekcionisti a trvalo nejakú dobu, než sme s príchuťami boli naozaj spokojní.

Vývoj sa v minulom roku netýkal iba produktu ako takého, ale celého nášho tímu, ktorý sa znova staval v podstate od základov. Po niekoľkoročnej predchádzajúcej skúsenosti – s ľuďmi skúsenými i neskúsenými, s mladšími či staršími, pochádzajúcimi z veľkých firiem alebo z rodinných podnikov – sme zistili jednu zásadnú vec. A to je to, že najdôležitejším predpokladom úspešného pracovného vzťahu je chuť, viera a zápal pre spoločnú vec. Ten, kto chce, totiž dokáže úplne všetko a zároveň svojou energiou získa dôveru, ktorá mu sprostredkuje istú pracovnú slobodu. A nebojím sa povedať, že náš súčasný tím je práve taký. Je to tím, ktorý na problémy nepoukazuje, ale problémy rieši. Sú to ľudia, ktorí berú Manu ako našu spoločnú vec, ktorej veria a chcú za ňu kopať. A ja im za to veľmi ďakujem.

Vlaňajší rok bol pre nás zlomový aj z pohľadu retailu, teda kamenných obchodov. Mana sa každý týždeň rozširovala do desiatok nových supermarketov, benzíniek či drogérií a trafík. Už na konci jari sme prelomili magickú hranicu tisícky obchodov. Na niektorých miestach sú naše drinky drahšie, než by sa patrilo. Ale za to naozaj nemôžeme – o svojej marži rozhoduje sám obchodník. Tí, ktorí jedia Manu pravidelne, vedia, že najlepšie je nakupovať priamo u nás na mojamana.sk.

Medzi našimi restmi bol aj nový e-shop pre slovenských zákazníkov. Čo je to za problém, hovoríte si. Jasné, žiadny. Hoci nás v Mane pracuje čoraz viac a rastieme stále rýchlejšie, niektoré veci jednoducho nezvládame tak rýchlo, ako by sme chceli. To platí hlavne o vývoji nových potravín, o inováciách našich existujúcich produktov a receptúr. Vždy máme rozpracovaných viacero vecí, než ako sme v našom tíme schopní dokončiť. Možno ste vlani v médiách počuli o plánovanej zmrzline. Zatiaľ sme ju nechali ležať na ľade. Doslova. :)

Rok 2019 sa niesol aj v znamení starostlivých príprav vstupov na nové zahraničné trhy a v plnení všetkých legislatívnych podmienok. V roku 2020 by sme sa chceli presadiť už ako globálna značka, teda aj mimo Európy. Prvý dôležitý krok k tomu sme urobili v októbri. Prelúskali sme sa všetkými právnymi a ďalšími štandardmi a otvorili pobočku v USA – po Nemecku našu druhú zahraničnú. Spustili sme tamojší e-shop, na ktorom už predávame. Držte nám palce, Amerika je pre nás nový svet. Budeme sa ho učiť.

Náš vývojový tím vedcov a biochemikov v čele so spoluzakladateľom Markom Humplom robil priebežne takmer tri roky na novom produkte. Na úplne inom jedle, než doteraz Mana vyrábala. A v decembri prišiel čas ho predstaviť verejnosti. Ako prvá firma na svete sme vyvinuli nutrične kompletnú, rastlinnú alternatívu k hovädziemu mäsu – ManaBurger! Chutí, vonia, vyzerá a uspokojuje rovnako ako klasický hovädzí burger, ale je vyrobený s výrazne nižším ekologickým dopadom na planétu. A pri jeho produkcii nemuselo byť zabité žiadne zviera. Burger si zatiaľ môžu predobjednať zákazníci v Česku, Nemecku a v USA. Doručiť by sme vám ho chceli na prelome marca a apríla 2020. Verím, že budete nadšení rovnako ako ja, všetci kolegovia a asi 250 ľudí, ktorí náš burger ochutnali pri oficiálnom predstavení produktu.


A samotný koniec – a tiež vrchol – celého roka. Posledný deň v roku sme vypustili Manu s novou receptúrou Mark 6, ktorú sme doviedli prakticky k dokonalosti. Opäť sme zapracovali všetky pripomienky, ktoré sme zaznamenali v priebehu celého roka od zákazníkov z celého sveta. Zabralo nám to celý rok a niekoľko sto vývojových iterácií, ale výsledok je skvelý! Skutočne ide o bezkonkurenčne najlepšie zloženie, aké sme kedy urobili. Do nového prášku sme dokázali dostať šesť druhov bielkovín, vlákniny aj šesť hodnotných tukov a tiež nové, hodnotnejšie formy vitamínov a minerálov. A tiež sme – po všetkých testoch trvanlivosti a vďaka množstvu prírodných antioxidantov a vysokokvalitnému obalu – predĺžili trvanlivosť novej Many z 12 na 18 mesiacov. Mám z novej receptúry fakt veľkú radosť. Som zvedavý na vaše prvé recenzie. Novej receptúry sa samozrejme dočká aj drink. Vydržte – chystáme ďalšie prekvapenia a novinky. Máme veľa vecí v zásobe. Zostaňte na príjme.

Zároveň s uvedením novej receptúry spúšťame hneď prvý deň v roku skvelú kampaň vrátane televíznej reklamy, na ktorej pracoval náš skvelý interný tím ľudí z dizajnu a 3D grafiky. Hrá v nej zase náš obľúbený člen firmy, intergalaktický cestovateľ, chemik, teoretický a praktický fyzik, gorilí kozmonaut Cosmo Ape. Spot nájdete aj na našom webe, tak určite mrknite. A dajte tiež vedieť, čo hovoríte na nový dizajn obalu Mark 6.

Ako môžete vidieť, Mana je viac než len jedlo. Je to cesta, ako meniť celý potravinársky priemysel tak, aby sme jedného dňa mohli na planéte uživiť 10 miliárd ľudí. Mana ukazuje cestu pre budúce, ekologicky udržateľné potraviny. Tento rok je to už 6. rok, čo vytrvalo vyvíjame nutrične kompletné, ekologicky ohľaduplné jedlo, ktoré zároveň skvelo chutí. V krátkom horizonte je to jedlo, ktoré vám šetrí čas a rýchlo a kvalitne vás zasýti. V dlhodobom horizonte je to ale oveľa viac. Je to investícia do zdravia našej planéty a budúcich generácií na nej.


Záverom mi dovoľte vám za celú Manu poďakovať. Za dôveru, ktorú v nás už šiesty rok máte. Za podporu, rovnako ako za konštruktívnu kritiku. Motivuje nás neustále posúvať naše hranice v ústrety lepšiemu životu.

Takže, všetci moji milovaní, tím Mana, priatelia, fanúšikovia, zákazníci, parťáci a konkurenti, nech je váš život zdravý, naplnený, bohatý, šťastný, bláznivý a hladný po nových výzvach – rovnako ako ten náš.

Jakub Krejčík, CEO