Novoročný list od Jakuba

Vďaka, že tento list čítate. Vážim si to.

Rok 2018 bol pre Manu zlomový. Pokúsim sa dať veci do súvislostí, aby som aj nezasväteným dokázal dať veci do perspektívy. V novembri roku 2017 sme sa pevne rozhodli, že firmu obsadíme profesionálnym manažmentom a začneme obsadzovať v tej chvíli novootvorených 22 pozícií s cieľom 65 ľudí – celkom do dvoch kvartálov. Vtedy sme pracovali takmer nonstop a všetci sme už narážali na obmedzenia a potrebovali sme transformáciu. Potreba preradiť na vyšší stupeň bola na všetkých oddeleniach a v každom kúte, kam sa človek pozrel. Riešili sme problémy úplne všade. Začali sme teda naberať nových ľudí ako o život.

Prechádzali sme megaturbulentnými časmi, ktoré s celou firmou otriasali veľkou silou. Trhalo nás to na kusy a neľútostne likvidovalo dobrých ľudí, ktorí to mysleli dobre, ale neboli schopní taký tlak ustáť. Vďakabohu všetko dopadlo dobre a celú firmu to na konci tohto roka transformovalo v dospelejšie a jasnejšie zoskupenie. Vždy sme ale dali hlavy dokopy a vymysleli riešenie, ako problémy a riešenia popísať, realizovať a ešte z nich vyťažiť. Tento rok sa nám podarilo stabilizovať rozhodujúce veci v rámci rastu a teraz sme pripravení zapnúť hlavný motor.

Zo začiatku sa nám nedarilo najímať ľudí so seniorskými skúsenosťami, ale aj napriek tomu sme boli schopní stabilizovať výrobný a logistický tím. Už ani neviem, na koľkých pohovoroch sme všetci tento rok boli a všetko to málinko splýva, ale odpozoroval som, že je sakra rozdiel v tom, čo si človek uchádzajúci sa o prácu o svojich schopnostiach myslí a čo naozaj zvládne. [Spoiler Alert] Pretože od deviatej do piatej jednoducho dieru do sveta neurobíte. Niekedy som si pripadal ako v nábore do filmu niekde na FAMU. Základným parametrom je zoskupiť okolo seba najlepších ľudí, ktorí chcú firme a misii pomôcť posunúť sa vpred za svojimi cieľmi a nie naopak. Akonáhle je prvá podmienka splnená, tak možno pomáhať a plniť aj na druhú stranu. Do prvej fázy sme nasadili onboarding analytickú psychodiagnostiku a dnes sme schopní analyzovať, či je človek skôr otvárač alebo zatvárač a v ktorej projektovej fáze má silné a slabé stránky. V zásade by asi malo platiť deväť zatváračov na jedného killer otvárača. :-) Ešte máme čo robiť, ale sme na dobrej ceste.

V polovici roka sme sa dostali do fázy, keď sme sa rozhodli, že vstúpime do českého a slovenského retailu vo veľkom – jednoducho všade. Všetky supermarkety, hypermarkety, benzínky a on-the-go. Nevedeli sme, ako nastaviť výrobu a plánovanie odbytu a čísla sa rozbiehali. Nakoniec sme sa ustálili na asi 60-miliónovej investícii do nákupu surovín s päťmesačným predstihom, aby sme sa vyhli prípadným výpadkom v logistike. V priebehu 6 mesiacov sme vyrobili približne milión ManaDrinkov Mark 4 a 900-tisíc vrecúšok nášho prášku ManaPowder Mark 5. To je dohromady vyše šesť miliónov jedál, teda viac než trojnásobok celého predchádzajúceho roka. Takéto škálovanie nešlo robiť od boku, ale vzhľadom na to, že nie je žiadna referencia a práve my sme „ten referenčný brand“, tak sme to jednoducho museli vymyslieť. Výroba išla na plné obrátky v dvojzmennej prevádzke a z tohto pohľadu bežala výroba perfektne. Týmto chcem poďakovať Ferovi a Libene, že boli schopní prežiť adaptačný čas, keď sme menili veci za pochodu tisíckrát denne – skvelá práca. Kde sme sa málinko sekli, bol timing s listingom jednotlivých kanálov. Počas tretieho a štvrtého kvartálu sme nabrali meškanie, čo malo dramatický dopad na náš cashflow a štvrtý kvartál sme v cashflow dreli zadok po zemi. Vďaka našim dodávateľom a skvelým obchodným vzťahom sme boli schopní celú situáciu prežiť a k dnešnému dňu môžem povedať, že so spoteným čelom sme to dali a sme ready na 2019.

Veľký pokrok zaznamenal náš výskum a vývoj. V priebehu roka sa nám podarila séria skvelých „hires“ a postavili sme robustný tím v oboch hemisférach, ktorý bol v rekordnom čase schopný doručiť 3 nové produkty vydané pred pár dňami. Veľké vďaka Marekovi, Soni a Eve za ťah na bránku. Tento rok sme dokázali pristáť na obrate 153 miliónov korún, čo je na všetky tie spiatočky a omyly počas roka super výkon. V roku 2019 máme obratový target 350 miliónov korún a veríme, že súčasný tím bude schopný doručiť mnohonásobne viac so vstupom na nové trhy Veľkej Británie a USA a do ďalších predajných kanálov po celom svete. Sme pripravení.

V novom roku spúšťame úžasnú kampaň, na ktorej pracoval celý tím viac ako tri mesiace. Dúfam, že si ju užijete rovnako ako my. Už sa tešíme, čo poviete na novinky. Chystáme ďalšie úžasné veci, ktoré teraz intenzívne pripravujeme a ktoré zverejníme v priebehu februára! Naše produkty prejdú razantnou zmenou a jedlo už nikdy nebude ako predtým. Vďaka, že to meníte s nami. Viem, že by som mal písať viac, za tento rok mám v zásobe 12 draftov. :-) Zostaňte na príjme!

Takže, všetci moji milovaní, tím Mana, priatelia, fanúšikovia, zákazníci, parťáci a konkurenti, nech je váš život zdravý, naplnený, bohatý, šťastný, bláznivý a hladný po nových výzvach – rovnako ako ten náš.

Jakub Krejčík, CEO

Zdieľať článok

Najnovšie príspevky