Manu možno piť už od 3 rokov! Toto sú hlavné dôvody, prečo Manu zaradiť do jedálnička dieťaťa



Správna výživa detí stojí na podobných základoch ako tá pre dospelých. Všetci totiž potrebujeme rovnaké nutrienty – vitamíny, minerály, bielkoviny, kvalitné tuky aj sacharidy. Rozdiel je v dávkovaní. Nároky na príjem živín sa totiž v priebehu rastu a dospievania menia. U detí navyše treba dbať na vytvorenie správnych stravovacích návykov, ktoré ich ovplyvnia po zvyšok života. Problémom je predovšetkým vynechávanie raňajok či nezdravé desiate, napríklad v školskom bufete. To ovplyvňuje nielen výkonnosť a koncentráciu detí, ale aj rozvoj mnohých ochorení ako obezita a diabetes. Riešením je Mana. V článku prinášame podrobný prehľad toho, prečo je Mana vhodná pre deti už od 3 rokov, akú úlohu hrajú nutrienty obsiahnuté v Mane v detskom organizme a tiež podrobný návod na dávkovanie v závislosti od veku, pohlavia i fyzickej aktivity.

Napriek dostupným informáciám je stále veľa rodičov neistých, keď príde na to, čo alebo koľko toho majú ich deti vlastne zjesť. Je dôležité pamätať na to, že deti a dospievajúci by mali byť predovšetkým vedení k tomu, aby jedli rozmanitú stravu a stravovali sa pravidelne – aspoň päťkrát denne. Každé dieťa má však iné genetické predispozície, iný denný režim, mieru fyzickej aktivity aj iné stravovacie návyky.

U detí školského veku sa v dnešnej dobe navyše stretávame s problémom spojeným s absenciou jedál, prevažne raňajok, ale aj obedov, čo vedie k zhoršeniu koncentrácie, nedostatku energie, únave, k večernému prejedaniu a potenciálne k narušeniu metabolizmu, zvyšovaniu hmotnosti, k obezite, dlhodobo potom ku vzniku inzulínovej nedostatočnosti a cukrovke II. typu.

Manu možno zaradiť do jedálnička už od 3 rokov

Či už ide o jedálniček dospelého, alebo dieťaťa, základom je vyvážený pomer makroživín (bielkoviny, tuky, sacharidy) a mikroživín (vitamíny a minerály). Na to, aby mohol detský organizmus normálne fungovať a plniť všetky životné funkcie, potrebuje energiu, ktorú dodávajú predovšetkým sacharidy, respektíve cukry a sčasti aj kvalitné tuky a bielkoviny. Čo sa týka vitamínov a minerálov, u detí je dobre známy význam vápnika a vitamínu D pre optimálny vývin kostí, vitamíny skupiny B sú predovšetkým v puberte nevyhnutné pre správny energetický metabolizmus a význam majú – samozrejme – aj vitamíny A, C, E, K1, K2 a ďalšie živiny vrátane fytonutrientov...

Vďaka dôkladnému testovaniu a kvalitným surovinám aj používanej technológii spracovania sme dokázali vyvinúť produkt, ktorý je nutrične natoľko komplexný, že ho môžu bezpečne konzumovať už deti od 3 rokov. Ba čo viac, môžu z neho profitovať! Mana im dodá absolútne všetko, čo potrebujú, a to bez nevhodného či priamo škodlivého balastu. Avšak aby sme si urobili objektívny obrázok, nižšie sa podrobnejšie pozrieme na zloženie Many a tiež na to, akú úlohu hrá vo výžive detí.

Ako sú na tom bielkoviny

Možno sa to nezdá, ale pre optimálny vývoj dieťaťa sú dôležité aj bielkoviny. Sú nevyhnutné predovšetkým pre tvorbu a obnovu tkanív organizmu. Ďalej zaisťujú transport látok, sú potrebné pre syntézu zlúčenín so špecifickou funkciou a využívajú sa aj ako zdroj energie.

Nedostatok bielkovín vedie nielen k problémom s rastom a vývojom, ale môže spôsobiť aj zníženie obranyschopnosti tela či spomalenie regenerácie organizmu po športovom výkone. Množstvo bielkovín, ktoré deti denne potrebujú, sa líši nielen podľa veku, ale i podľa pohlavia či pohybových aktivít. V priemere však deti potrebujú približne 1 – 1,5 g bielkovín na kilogram telesnej hmotnosti.

Náš ManaPowder dodá v jednej porcii 21 g komplexného proteínu a ManaDrink 17 g. Znamená to, že už 2 – 3 ManaDrinky môžu pokryť dennú potrebu prakticky každého dieťaťa, bez ohľadu na pohlavie či režim. Ako zdroj proteínu v Mane používame izolovanú sójovú a hrachovú bielkovinu, ovsený, konopný, ryžový proteín a tiež bielkoviny zo sladkovodnej riasy. Hoci ide o čisto rastlinnú zmes, proteín v Mane je komplexný a obsahuje všetkých 9 esenciálnych aminokyselín. O tom, či môže rastlinný proteín plnohodnotne nahradiť živočíšne bielkoviny, píšeme tu.

Sacharidy – nesmierne dôležitý kúsok skladačky

Ako sme už spomenuli, aby mohol detský organizmus normálne fungovať a plniť všetky životné funkcie, potrebuje energiu. Tú berie z veľkej časti práve zo sacharidov. Sacharidy by mali v detskej strave tvoriť 50 – 55 % denného energetického príjmu – to je dávka, ktorú ich rastúci organizmus nevyhnutne potrebuje pre svoj vývoj. Príjem sacharidov – hlavne tých jednoduchých – ale môže deťom rovnako aj uškodiť a viesť k obezite alebo diabetu.

V tomto ohľade je dôležitým ukazovateľom v jedálničku detí tzv. glykemický index (GI) potravín, ktorý nám hovorí, ako sa sacharidy obsiahnuté v jedle správajú v organizme, ako rýchlo sa rozpadávajú na glukózu a dodávajú energiu. Čím viac jednoduchých cukrov a potravín bohatých na škrob, tým vyšší glykemický index a tiež vyššie výkyvy glukózy v krvi. Čím zložitejšie cukry, tým je glykemický index nižší a organizmus dostáva energiu postupne.

Mana má nízky glykemický index, GI = 29. To znamená, že pomáha regulovať nielen hladinu cukru v krvi, ale aj krvný cholesterol (vrátane tzv. zlého LDL cholesterolu), znižuje riziko rozvoja obezity, diabetu II. typu a zlepšuje koncentráciu. Pre ilustráciu, glukóza alebo biely toastový chlieb majú GI = 100 a na rozdiel od Many tak pre telo predstavujú veľkú záťaž.

Význam tukov a omega-3 mastných kyselín

Okrem vyváženého množstva vyššie zmienených makronutrientov je dôležité sledovať aj obsah zdraviu prospešných tukov, ktoré pomáhajú regulovať cholesterol v krvi, dodávajú telu energiu a detskej nervovej sústave aj stavebné látky. Tuky sú nielen hlavnou zásobárňou energie, ale tvoria aj bunkové membrány, ktoré fungujú ako nosiče niektorých vitamínov (A, D, E, K) a antioxidantov.

Mana obsahuje unikátnu zmes 6 rastlinných olejov, ktoré sú zdrojom cenných fytonutrientov aj vitamínov rozpustných v tukoch, ako sú fytosteroly, karotenoidy alebo vitamín E. Olej z morských rias je zase bohatý na omega-3 mastné kyseliny, ktoré zohrávajú kľúčovú úlohu v raste a vývoji detí. Podporujú správne fungovanie srdca i mozgu, zdravý spánok a imunitu. Štúdia publikovaná v roku 2015 vo vedeckom časopise Neuropsychopharmacology navyše preukázala, že užívanie 1 300 mg omega-3 denne zlepšilo pozornosť u pacientov s poruchou ADHD aj bez nej.

Americká štúdia z roku 2019 dokonca u detí poukázala na spojitosť príjmu omega-3 so znížením príznakov astmy spôsobených znečisteným prostredím. Jedna porcia ManaPowderu obsahuje až 1 300 mg a ManaDrink 1 100 mg omega-3 mastných kyselín.

Vláknina – zbraň v boji proti detskej obezite

Čo sa týka vlákniny, hoci je táto živina nestráviteľná, plní v našom zažívacom ústrojenstve veľmi významnú funkciu. Poznáme rozpustnú a nerozpustnú vlákninu – oba druhy sú dôležité. Rozpustná vláknina v zažívacom trakte absorbuje vodu a tvorí slizovú vrstvu, ktorá spomaľuje vstrebávanie tukov a cholesterolu. Vďaka tomu, že v žalúdku napučí a nasáva vodu, vyvoláva dlhší pocit sýtosti a navyše funguje aj ako črevné prebiotikum, teda ako potrava pre telu prospešné črevné baktérie.

Nerozpustná vláknina čistí črevá mechanicky a urýchľuje priechod zažívacím traktom. Spomaľuje vstrebávanie cukrov, čím znižuje celkový glykemický index potraviny. To všetko má priaznivý vplyv na prevenciu detskej nadváhy, čo podporujú aj výsledky dvoch amerických štúdií z roku 2017, ktoré naznačujú, že prebiotiká pomáhajú znižovať telesnú hmotnosť a subjektívne mieru chuti do jedla.

Náchylnosť detí k obezite je téma sama o sebe. Podľa nedávnej štúdie z roku 2019 s názvom Health Behaviour in School Aged Children trpí na Slovensku nadváhou až tretina 11-ročných detí. Chlapcov aj dievčat. Podľa výskumu publikovaného roku 2010 v The New England Journal Of Medicine môže detská obezita v dospelosti značne zvýšiť šance na srdcové choroby, mozgovú mŕtvicu, ochorenie pečene a rakovinu. Najefektívnejším riešením je neučiť deti už od batoľacieho veku na výrazne sladkú a slanú chuť vo forme cukroviniek a nevhodných desiat.

Nekompromisný zákaz týchto potravín však nie je tou pravou cestou. S deťmi sa treba dohodnúť na zdravom kompromise, ktorým môže byť napríklad ManaDrink Choco. Má dlhú trvanlivosť a nevyžaduje žiadne chladenie – stačí prihodiť do aktovky alebo školského batohu, otvoriť a vypiť.

Nároky na vitamíny a minerály se u detí v priebehu rokov menia

Napríklad vápnik, ktorý sa podieľa na výstavbe kostí, má v období dospievania veľmi významnú funkciu. Rast kostí u detí oboch pohlaví zvyšuje potreby denného príjmu vápnika až do 1 200 mg. Absorpcia tohto minerálu je navyše viazaná aj na vitamín D.

U adolescentných dievčat sa zase zvyšujú nároky na prísun železa a kyseliny listovej. Vyššia energetická potreba u oboch pohlaví v čase puberty tiež zvyšuje nároky organizmu na príjem vitamínov skupiny B, ktoré sú pre správny energetický metabolizmus nevyhnutné. Deti tiež často trpia nedostatkom vitamínov C a A.

Vitamíny sú esenciálne mikroživiny, čo znamená, že si ich organizmus nedokáže sám vytvoriť, a tak ich musíme prijímať z vonkajších zdrojov – zo stravy, doplnkov výživy a v prípade vitamínu D aj zo slnka. Mana obsahuje kompletné spektrum všetkých 14 esenciálnych vitamínov vrátane vitamínu B12, ktorý v strave bez živočíšnych zložiek často chýba.

Rovnako ako vitamíny sú pre správne fungovanie ľudského tela životne dôležité aj minerály. Podieľajú sa na výstavbe tkanív a sú dôležité pre správnu svalovú činnosť a fungovanie mozgu. Najnovšia receptúra ​​Mark 6 obsahuje všetkých 17 esenciálnych minerálov vrátane nových, chelátových foriem horčíka, draslíka a zinku, ktoré sú lepšie vstrebateľné.

Dávkovanie Many u detí s ohľadom na pohlavie a vek

Hoci je Mana plnohodnotná a nutrične vyvážená potravina, nemala by byť u detí úplnou náhradou rozmanitej stravy. Môže však slúžiť ako plnohodnotné raňajky či desiata namiesto nezdravého jedla z bufetu alebo sladkostí s pridaným cukrom.

Chápeme, že aj po podrobnom preskúmaní zloženia na štítkoch našich produktov môže byť stále zložité odhadnúť, ako Manu deťom dávkovať, aby ich jedálniček obsahoval všetky potrebné nutrienty. Všetko sa odráža od celkového množstva kalórií, ktoré by malo byť dostatočné na podporu rastu a vývoja a na dosiahnutie alebo udržanie požadovanej telesnej hmotnosti. Energetický príjem detí sa priemerne pohybuje od 1 100 kcal u mladších detí až do 2 800 kcal u starších adolescentov.

Presné hodnoty a dávkovanie Many – s ohľadom na vek, pohlavie i fyzickú aktivitu dieťaťa – sme preto prehľadne spísali tu. V dokumente nájdeš informácie nielen o tom, ako detskú porciu Many odmerať, ale aj odporúčaný denný príjem bielkovín, vlákniny a tiež nevyhnutných vitamínov a minerálov.

S Manou máš istotu, že dávaš deťom najlepšiu výživu, aká je na našej planéte aktuálne dostupná a navyše poznáš presný pomer všetkých živín a celkový objem kalórií, ktoré dieťa či mladistvý získa.


Zdroje:

[1] A. C. Nicolucci, M. P. Hume, I. Martínez, S. Mayengbam, J. Walter, R. A. Reimer (2017) Prebiotics Reduce Body Fat and Alter Intestinal Microbiota in Children Who Are Overweight or With Obesity.
https://www.gastrojournal.org/article/S0016-5085(17)35698-6/fulltext?referrer=https%3A%2F%2Fpubmed.ncbi.nlm.nih.gov%2F

[2] M. P. Hume, A. C. Nicolucci, R. A. Reimer (2017) Prebiotic supplementation improves appetite control in children with overweight and obesity: a randomized controlled trial.
https://academic.oup.com/ajcn/article/105/4/790/4633966

[3] Healthline.com. Should Kids Take Omega-3 Supplements?https://www.healthline.com/nutrition/omega-3-for-kids#benefits-for-kids

[4] D. J. Bos, Bob Oranje, E. S. Veerhoek, R. M. Van Diepen, J. MH Weusten, H. Demmelmair, B. Koletzko, M. GM de Sain-van der Velden, A. Eilander, M. Hoeksma, S. Durston (2015) Reduced Symptoms of Inattention after Dietary Omega-3 Fatty Acid Supplementation in Boys with and without Attention Deficit/Hyperactivity Disorder.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4538345/

[5] P. W. Franks, R. L. Hanson, W. C. Knowler, M. L. Sievers, P. H. Bennett, H. C. Looker (2010) Childhood Obesity, Other Cardiovascular Risk Factors, and Premature Death.
https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa0904130

[6] Ministerstvo zdravotnictví České republiky (2019) České děti přibírají. Pětina z nich má problém s hmotností.
https://www.mzcr.cz/tiskove-centrum-mz/ceske-deti-pribiraji-petina-z-nich-ma-problem-s-hmotnosti/

[7] Centers for Disease Control and Prevention. Childhood Nutrition Facts.
https://www.cdc.gov/healthyschools/nutrition/facts.htm

[8] National Center for Complementary and Integrative Health (2018) Use of Natural Products by Children: What the Science Says.
https://www.nccih.nih.gov/health/providers/digest/use-of-natural-products-by-children-science

[9] Dana Boctor; Canadian Paediatric Society (2020) The role of dietary fibre and prebiotics in the paediatric diet.
https://www.cps.ca/en/documents/position/the-role-of-dietary-fibre-and-prebiotics-in-the-paediatric-diet#ref24

[10] E. P. Brigham, Han Woo, M. McCormack, J. Rice, K. Koehler, T. Vulcain, Tianshi Wu, A. Koch, S. Sharma, F. Kolahdooz, S. Bose, C. Hanson, K. Romero, G. Diette, N. N. Hansel (2019) Omega-3 and Omega-6 Intake Modifies Asthma Severity and Response to Indoor Air Pollution in Children.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6580674/

[11] Z. Vymětalová (2012) Správná výživa a onemocnění způsobené špatným stravováním.
http://digilib.k.utb.cz/bitstream/handle/10563/22814/vym%20talov%E1_2012_bp.pdf?sequence=1

[12] Monika Rokosová (2010) Fiber in food products and nutrition of different groups consumers. 
https://theses.cz/id/g56si0/ROKOSOVA-BP.pdf

Zdieľať článok

Najnovšie príspevky